לאכול נכון

כיצד נספק לגופנו את כל הרכיבים הדרושים לבריאות מיטבית אך נימנע מרעלים מסוכנים? על תזונה נכונה ועל הזהירות הנדרשת בצריכת מוצרי ים ומוצרי חקלאות ימית בפרט

 

התזונה המקובלת כיום בישראל, כמו במערב בכלל, כוללת כמויות גדולות של שומנים וחלבונים, אבל דלה במינרלים, בוויטמינים, בסיבים תזונתיים ובנוגדי-חמצון שניתן למצוא בעיקר במזונות בלתי מעובדים מהצומח. גורמי המוות העיקריים בישראל הם סרטן, מחלות לב, שבץ וסכרת – מחלות שכמעט לא ידועות בחברות מסורתיות מאריכות-ימים. צריכת בשר ודגים בכמויות המקובלות במערב מובילה להצרת עורקים, לאוסטיאופורוזיס, להשמנה, ומגבירה את הסיכון ללקות בסוגים רבים של סרטן. תזונה נכונה לא צריכה להיות פחות טעימה. להפך! היא יכולה לעודד היכרות עם טעמים, מרכיבים וצורות בישול שלא ידעת על קיומם. ביכולתך להפוך את האוכל, בהשקעה צנועה יחסית, ממקור אפשרי למחלות וסבל – לרופא הטוב ביותר שיוכל להיות לך.

דג סלמון שניתן לרכוש כיום בחנויות בישראל אינו דומה לדג סלמון מהטבע. גם אם מתעלמים מהסבל הרב והממושך של דגי הסלמון בתעשייה ומההשפעות הסביבתיות ההרסניות של התעשייה - עדיין לא ניתן להתעלם מכך שמדובר באחד המזונות המזוהמים בעולם ברעלים שרמת הצריכה הבטוחה עבורם היא אפס. וברור מדוע: כל דג סלמון מפוטם בשמן דגיים המופק מטחינת מאות דגים קטנים מהאזורים הימיים המזוהמים ביותר, שהזיהום מצטבר ברקמות השומן שלהם (שמן דגים הוא כיום מאגר רעלים עשיר ללא מתחרים בקרב מזונות שונים - ראו גרף להלן). אחוזי השומן הרווי בדג סלמון מכלובים גבוהים פי 3 מאשר בדג סלמון מהטבע - ומכיוון שרעלים נוטים להצטבר ברקמות שומן - הסיכון עוד מתגבר. גם חומרי ההדברה הרבים שנשפכים לכלובים הפתוחים מצטברים בחלקם בבשר הדגים.

זיהום מזונות שונים במעכבי בעירה (PBDE) מתוך Beatrice A.Boucher et al, 2018